Luik 1
leerlingen motiveren om leerkracht te worden
Doel
Meer leerlingen van verschillende achtergronden schrijven in voor de lerarenopleiding
Hoe
Leerlingen vinden
We gingen in Antwerpse middelbare scholen en jeugdorganisaties met jongeren in gesprek over het lerarenberoep.
Dit deden we via een creatieve workshop:
een quiz om te zien welke jongeren van een goede leerkracht ze hebben
een video van een leerkracht en van ex-leerlingen die getuigden over een leerkracht die hun leven veranderd heeft.
een kaartspel over de kenmerken van verschillende jobs, die de jongeren rangschikten naar voorkeur, zonder precies te weten over welke job het ging
Onze vaststelling: de job van leerkracht kwam meestal helemaal boven. Er leven dus heel wat misvattingen over de job, onder meer over het startloon of wat het precies inhoudt om leerkracht te zijn. Leerkracht zijn is naast lesgeven ook
samenwerken met collega's
contacten hebben met ouders
schooluitstappen organiseren
jongeren zelfvertrouwen geven
...
Leerlingen motiveren
De jongeren die voor het project inschreven, konden via verschillende activiteiten proeven van het lerarenberoep:
een ontmoeting met een leerkracht
meehelpen in een huiswerkklas
een halve dag een leerkracht volgen
gesprekken met een begeleider
Wat kun je doen als leerkracht?
Sommige leerlingen hebben alles in zich om leerkracht te worden.. Ze hebben alleen nood aan rolmodellen en een duwtje in de rug.
Promoot je job: vertel als leerkracht over wat je leuk vindt aan je job, wat je beste herinneringen zijn of hoe je leerkracht werd.
Overloop je klassengroep: zitten daar potentiële leerkrachten bij? Bijvoorbeeld leerlingen die vlot voor een groep spreken, sociaal zijn, goed in multitasken, geboeid zijn door je leerstof of graag met jongeren werken? Vraag hen eens of ze er al aan gedacht hebben om leerkracht te worden.
Laat je leerlingen proeven van het beroep door hen leerstof aan andere leerlingen te laten uitleggen.
Ga in gesprek met je klas of doe een korte activiteit over het lerarenberoep.
Doe met je school mee aan luik 3.
Meer informatie?
In volgende twee publicaties vind je handvaten om zelf aan de slag te gaan:
- Hoe krijgen we meer leerkrachten met een migratieachtergrond voor de klas? Inspiratie uit het project ‘Diverse leraarskamer', 2022. Over de meest voorkomende drempels, hoe jongeren bereiken, waarop letten bij het voeren van activiteiten en enkele algemene aanbevelingen op beleidsniveau.
- Draaiboek project 'Diverse leraarskamer', 2022.. Alle activiteiten van het project in detail beschreven, met aandachtspunten en kant-en-klaar materiaal.
Contact
Thomas Peeters
thomas@orbitvzw.be